Exco Hujjah

Monday, September 27, 2010

Ubat Deman Panas (dari kitab Bahrul Mazi m/s 104. . 1940 bersamaan 1359H)

Pada Kebiasaanya apabila seseorang deman berjumpa Doktor, dalam hal sedemikian rasulallah s.a.w memberi petua / pedoman bagi mengubati ubat deman panas.

Caranya:

Sebagaimana hadis bil 75 juduz 14 kitab :Bahrul Mazi" menyebut, daripada Sauban, dari nabi s.a.w sabdanya"Apabila seseorang kamu diserang demam maka demam itu ibarat sepotong daripada api neraka maka padamkanlah ia daripadanya dengan air, maka sesiapa yang demam berendamlah ia didalam sebuah sungai yang airnya mengalir dan menghadap pengaliran air itu. seraya berdoa "Dengan nama allah yang menyebuhkan hambamu dan benarlah pesuruhmu (nabi muhammad s.a.w)"

Keterangan:

Mengikut pendapat imam Nawawi didalam kitab ini, bahawa seseorang yang dikeluarkan oleh Abu Isa Al-Tarmizi menyebut cara-cara mengubati deman panas kata nabi apabila seseorang daripada umatku deman panas maka hendaklah ia berendam dalam sungai / parit yang mengalir airnya dan hendaklah ia berendam bertentangan air yang mengalir sekiranya air itu mengalir kehilir maka hendakkah kita menghadap ke hulu. Supaya air itu akan menghilangkan kepanasan dalam badan. Setelah berendam didalam sungai / parit itu, hendaklah berdoa dengan menyebut "dengan nama allah yang tuhanku sembuhkan penyakit hambamu ini dan benarlah rasulallah itu sebagai perutusan kamu.

Cara Mandi / berendam:

1) Hendaklah dibuat selepas sembahyang subuh dan sebelum daripada terbit matahari

2) Hendaklah menyelam sehingga paras kepala beberapa kali sehingga terdaya selepas habis berdoa tadi sekiranya boleh baca semasa berendam. (Doa dibaca semasa berendam sebanyak 3 kali berendam)

3) Maka hendaklah dibuat selama 3 pagi atau 3 hari nescaya kan kembali sihat dengan izin allah. Sekiranya dalam tempoh 3 hari tidak sihat juga maka hendaklah diulangi dalam tempoh 5 hari dan tidak sihat juga hendaklah diulangi 7 hari dan jika tidak sihat juga diperbuat 9 hari dengan izin allah akan sihat pada hari tersebut.

Penjelasan hadis:

*Pada zaman sekarang beruntunglah sesiapa yang tinggal berhampiran sungai atau parit yang airnya banyak.

*Tidak digalakkan dibuat di kolam atau tasik yang airnya tidak mengalir kerana bertentangan dengan hadis.

*Seperti Air Terjun dibolehkan maka sekiranya anak deman selain daripada makan ubat bolehlah mencuba cara ini.

*Berhati-hati sekiranya berendam disungai dikuartiri ada buaya.

Mudah-mudahan dengan cara ini kita dapat mengembalikan cara perubatan islam.

0 comments:

Post a Comment